catering g282d8e923 640Sommige luchtvaartmaatschappijen doen enorm hun best voor passagiers met een voedselallergie, maar anderen komen gemaakte afspraken telkens niet na. Dat maakt het moeilijk om veilig te reizen.

Een Amerikaanse enquête onder 4,704 vliegreizigers, verdeeld over vijf landen, toont aan dat veel maatschappijen niet goed met allergie omgaan. 8,5% van de deelnemers aan de enquête kreeg een allergische reactie aan boord van een vliegtuig. Dat zijn zo'n 400 reacties. 60 procent hiervan heeft hun reactie gerapporteerd bij het cabinepersoneel of bij de luchtvaartmaatschappij na de vlucht. 3 procent moest na de landing behandeld worden door medisch personeel of in het ziekenhuis. In vijf gevallen was een noodlanding noodzakelijk.

Afspraken niet nakomen

Pinda, noten en melk waren de grootste boosdoeners. Vaak hadden de passagiers hun allergie ruim van te voren aangegeven. Afhankelijk van de luchtvaartmaatschappij worden verschillende maatregelen getroffen voor deze passagiers, zoals eerder boarden, mededelingen aan boord, alternatieve maaltijden en snacks, bufferzones en meer. In 47% procent van de gevallen werden die maatregelen daadwerkelijk uitgevoerd zoals afgesproken. Maar bij 36% werden beloftes, ondanks herhaaldelijk bevestigen, niet nagekomen.

Negatieve en positieve ervaringen

Toen de respondenten in de enquête werd gevraagd hoe goed zij door het personeel van de luchtvaartmaatschappijen werden behandeld, zei 36% dat zij onprofessioneel of tactloos gedrag hadden ervaren, en 59% zei dat dit niet het geval was. Bij 32% daarentegen deed het personeel hun uiterste best: de enquête bevatte meer dan 1000 positieve ervaringen. Driekwart van de respondenten zou om die reden een luchtvaartmaatschappij opnieuw kiezen voor hun volgende vlucht.

Meer weten over veilig vliegen met een voedselallergie? Kijk op de pagina 'Op reis'.

Bron van dit artikel: www.healio.com, 6 maart 2023