Nog altijd blijkt dat 60% van de 13000 geïnspecteerde horeca-, retail- en ambachtsbedrijven klanten niet goed informeren over welke allergenen er in het voedsel of gerecht zijn verwerkt. Er is nauwelijks verbetering te zien.
Dat laat de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit in een persbericht weten. De inspecties vonden plaats in 2022. De toezichthouder ziet wel een lichte verbetering als het gaat om het geven van informatie (menukaart of bordje), maar bij het doorvragen wat er in het eten zit, blijkt de kennis van allergenen doorgaans beperkt.
Nog veel verbeteren
Bedrijven zijn verplicht om consumenten te informeren over allergenen in onverpakte levensmiddelen. Sinds 2021 controleert de NVWA jaarlijks op allergeneninformatie bij restaurants, cafés, supermarkten, bakkers, zorginstellingen en meer. Dankzij het einde van de coronapandemie konden in 2022 veel meer inspecties worden gedaan dan het jaar ervoor. Helaas heeft dat geen betere cijfers opgeleverd.
In de sector ambacht (bakkers, slagers, ijssalons etc.) voldoet 48% aan de voorwaarden - ongeveer gelijk. In de horeca (hotel, restaurant, cafetaria) is dat 41%, een kleine verbetering. In supermarkten en toko's gaat het juist slechter met maar 38% die zich aan de voorwaarden houdt. Bij zorginstellingen is het percentage 65%.
Melding doen
De NVWA roept mensen op om melding te doen als zij niet goed worden geïnformeerd over allergenen in voedsel. Kies voor de optie "u bent verkeerd voorgelicht of benadeeld". Zo kan de NVWA gerichter de inspecties uitvoeren zodat in de toekomst deze bedrijven wel aan de regels voldoen.
Bron van dit artikel: nvwa.nl, 29 maart 2023