Vrijdag 2 februari was een drukke dag voor de Stichting Voedselallergie. Na nieuws van de NVWA dat de helft van alle horeca, retail en ambachtszaken nog steeds onvoldoende allergie-informatie geven, werden we uitgenodigd voor optredens in EenVandaag, het Jeugdjournaal, RTL Nieuws en andere media.
'Ondernemers geven nog te vaak onvoldoende informatie over allergenen in voedsel', kopt de NVWA op haar website. Na controles van 6.548 bedrijven in 2023 blijkt dat ruim de helft zich niet aan de regels houdt. Ondernemers zijn verplicht om bepaalde allergenen te vermelden die zij hebben gebruikt bij het bereiden van voedsel. Dat kan bijvoorbeeld via kaartjes in de vitrine of informatie op de menukaart. Maar ook door aan te geven dat gasten met vragen over allergenen bij het personeel terechtkunnen.
Bij 30,7% van de bedrijven werd op geen enkele manier informatie gegeven over voedselallergie. Bij 16,5% verstrekte een ondernemer alleen mondelinge informatie. En bij 12,3% ontbrak het bordje 'voor allergeneninformatie, vraag ons personeel'. Na verschillende waarschuwingen en boetes had 1 op de 10 van de in 2023 gecontroleerde bedrijven de allergeneninformatie nog steeds niet op orde.
Reactie Stichting Voedselallergie
Kort na het uitgekomen van het persbericht werden we gebeld voor een reactie op tv. radio en in de krant. Psychologe Nadine Vousten gaf haar visie in zowel EenVandaag als op radio 1:
- EenVandaag: Zwaar allergische Nadine hoopt na NVWA-onderzoek op meer bewustwording van gevaren van allergenen in voedsel: 'Mensen lopen soms grote risico's'
- NPO Radio 1: Onvoldoende informatie van bedrijven over allergenen in levensmiddelen
Voorzitter Erna Botjes werd geïnterviewd door het AD en RTL Nieuws:
- AD: Half miljoen Nederlanders met voedselallergie, maar helft restaurants gaat de fout in met informatie
- RTL Nieuws: Helft restaurants in de fout met informatie over voedselallergieën
En op het Jeugdjournaal mocht Viggo vertellen over zijn ervaring met allergie:
De conclusie? Er moet nog veel gebeuren in de horeca, retail, ambacht en instellingen voordat mensen met een voedselallergie zich veilig en begrepen voelen. Goede communicatie tussen de klant en het personeel is daarbij heel belangrijk. Ook als klant met een voedselallergie heb je een verantwoordelijkheid om vooraf aan te geven dat je komt en wat je speciale behoeften zijn, zodat de kok niet wordt overvallen op een drukke vrijdagavond.
Wil je meer weten over uit eten gaan met een voedselallergie? Lees dan onze handleiding: Uit eten.
Bron van dit artikel: Ondernemers geven nog te vaak onvoldoende informatie over allergenen in voedsel, NVWA, 2 februari 2024