koks in de stress80pxVanaf half december is het eindelijk zover: restaurants worden door de Europese Unie verplicht de 14 meest voorkomende allergenen te vermelden bij hun gerechten. Dat is zeker fijn voor mensen met een ernstige allergie, maar zijn koks er ook zo tevreden mee?

 Niet volgens diverse mediaberichten. BNR Radio hield op 29 oktober een discussie getiteld ‘De allergie-epidemie is aanstellerij’. En het Algemeen Dagblad kopte ‘Voedselallergie drijft chefkoks tot waanzin’. 
In beide gevallen wordt betoogd dat er zo veel klanten binnenkomen met uitgebreide dieetwensen, dat koks zich in onmogelijke bochten moeten wringen. Tweesterrenkok Mario Ridder van de Zwethheul in het AD: “Een brioche zonder noten, meel en boter kun je toch eigenlijk geen brioche meer noemen?” Uiteraard zijn de geciteerde koks begaan met klanten die een serieuze allergie hebben. Maar veel van de ‘intoleranties’ die ze tegenkomen in de praktijk zijn volgens hen ‘modegrillen’ ingegeven door Facebook en Twitter.

Nachtmerrie?
Ook in Groot-Brittannië klinkt er kritiek in de media. De Daily Mail publiceerde een artikel waarin een bekende televisiekokkin de nieuwe EU-regels omschrijft als een “bureacratische nachtmerrie” die “een enorme last gaat vormen voor kleine restaurants met regelmatig wisselende menu’s.” Chefs zijn ook bang boetes te krijgen mocht het een keer misgaan: Jamie Oliver’s restaurant moest vorig jaar 8500 pond boete betalen omdat een glutenallergische klant een bord pasta was voorgezet.

Blij met richtlijnen
Stichting Voedselallergie erg blij met de nieuwe richtlijnen. “Mensen met een voedselallergie of een voedselintolerantie kunnen daardoor makkelijker uit eten zonder ziek te worden of in het ziekenhuis te belanden.” zegt voorzitter Erna Botjes. “Door de deze regelgeving, en door de vaak prima medewerking in de horeca, behoort zelfs uit eten gaan vaak tot de mogelijkheden van mensen met voedselallergie. De koks die rekening houden met mensen met allergie verdienen daarvoor een dikke pluim. Heb je een voedselallergie neem dan van te voren contact op met het restaurant om te overleggen over het menu. Dat scheelt stress op de bewuste avond en de kok weet dat je allergie geen flauwekul is.”

Kijk ook eens bij onze ‘Restaurantrecensies’ en ontdek hoeveel restaurants er al zijn die goed rekening houden met voedselallergische klanten!

Restaurantrecensies>