little boy 1635065 640Heftige allergische reacties maken soms dat je bang wordt voor eten, en dat je niet meer naar sociale gelegenheden durft uit angst weer met je allergie geconfronteerd te worden. Maar je volledig afschermen is niet nodig. Hier zijn 7 tips om je anders te helpen denken.

Door voedsel en sociale gelegenheden te mijden vanwege je allergie, voel je je misschien veilig. Maar je loopt ook een heleboel mooie momenten mis. Wil je anders gaan denken, maar weet je niet hoe? AllergicLiving komt met 7 tips tegen angst.

1. Denk niet in hokjes

Als je geneigd bent 'nee' te zeggen tegen een activiteit, probeer dan een manier te vinden waarop het toch werkt voor jou. Misschien kun je eigen snacks meenemen? Of van te voren vragen wat er geserveerd wordt?

2. Verwar 'mogelijk' niet met 'waarschijnlijk'

Er zijn miljoenen mensen met een voedselallergie of -overgevoeligheid, die gewoon werken, reizen en uit eten gaan. Levensgevaarlijke reacties op voeding zijn erg zeldzaam. Denk dus niet aan alles wat er kan gebeuren, maar aan dat wat waarschijnlijk is.

3. Begin klein

Als je bang bent om ergens heen te gaan, ga dan voor een korte periode en neem iemand mee die jou (en je allergie) goed kent. Hoe vaker je nieuwe dingen uitprobeert, hoe minder bang je zult worden.

4. Wees dapper

Dat je bang bent, is natuurlijk mogelijk, maar herinner jezelf eraan dat het eigenlijk altijd goed gaat. Stel angst niet meteen gelijk aan gevaar en probeer het te overwinnen. Denk aan alle mogelijkheden, niet aan dat wat je tegenhoudt!

5. Denk niet alleen zwart-wit

Er zijn genoeg mensen die zeggen 'wij gaan niet bij familie op bezoek' of 'ik ga nooit uit eten in een restaurant'. Hoewel dit soort keuzes je stresslevel kunnen verminderen, kun je op de langere termijn toch verlangen naar een 'normaal leven'. Probeer een middenweg te vinden. Is er niet een familielid dat je helemaal vertrouwt, of is er niet één restaurant waar meer mensen met een allergie een goede ervaring hebben gehad?

6. Stap weer op je paard na een val

Na een heftige allergische reactie is het verleidelijk weer bij nul te beginnen. Maar je kunt nu eenmaal niet alles controleren. De beste manier om met zo'n ervaring om te gaan is meteen weer verder te gaan met je normale leven - al dan niet met hulp.

7. Stel je een 'lang en gelukkig' voor

Zie vooral de positieve kanten in. Hoe leuk is dat feestje waar je toch bent heengegaan, en hoe fijn was het dat je bij dat afscheid van een collega kon zijn? Bedenk dat je met een allergie kunt leren omgaan, en dat je risico's kunt verminderen zonder in te leveren op je kwaliteit van leven.

Kom je er niet uit of wil je een ervaring met ons delen? Neem dan contact op via Facebook of via ons secretariaat.