hagelslagBen je een etiket tegengekomen met allergie-informatie die niet klopt? Of heb je in een restaurant gegeten waar niemand je allergie-informatie wilde verstrekken? Lees dan hieronder wat je kunt doen.

Sinds 2014 moeten zowel verpakte als onverpakte producten voorzien zijn van informatie over de 14 meest voorkomende allergenen. Bij verpakte producten gebeurt dit via een etiket; bij onverpakte producten door voorlichting die wordt gegeven bij de aankoop (bijvoorbeeld door een kok in een restaurant). Dankzij deze wetgeving is het voor mensen met een voedselallergie of intolerantie makkelijker geworden om te weten of zij een product veilig kunnen eten.

Helaas gaat het wel eens mis. Soms komt een product in de verkeerde verpakking terecht, waardoor het etiket niet meer klopt. Of je krijgt een heftige allergische reactie op een volgens het etiket veilig product. Wat kun je doen in zo'n geval?

Melden bij de NVWA

Kom je een duidelijk verkeerd etiket tegen, dan kun je dit online melden bij de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA). De link naar het klachtenformulier vind je hier: https://www.nvwa.nl/over-de-nvwa/contact/klacht-indienen-bij-de-nvwa. Ook kun je bellen met 0900-0388. Dit kost 20 cent per minuut (bovenop je eigen belkosten).

Ook als in je een restaurant bent geweest dat weigert informatie over allergenen te geven, kun je dit melden bij de NVWA. Let op: volgens de wet is een restaurant niet verplicht om een allergeenvrije maaltijd te serveren, maar ze moeten er wel mondelinge of schriftelijke informatie over kunnen verstrekken (bron: Allergenenconsultancy.nl).

Melden bij de klantenservice of fabrikant

Verder is het verstandig om bij een fout geëtiketteerd product de klantenservice van de winkel waar je het hebt gekocht te bellen. Zij kunnen in het systeem controleren of er al meer meldingen zijn gedaan, en ze kunnen een seintje geven aan de inkoopafdeling dat er mogelijk iets niet klopt. Naast winkels hebben veel fabrikanten ook een klantenservicelijn. Als je zeker wilt weten dat je klacht aankomt, kun je ook hen bellen.

Melden bij een patiëntenvereniging

Sommige patiëntenverenigingen hebben een meldpunt voor dit onjuiste of ontbrekende informatie. Een voorbeeld hiervan is de Nederlandse Coeliakie Vereniging (NCV) met hun Meldpunt Foutieve Informatie. De Stichting Voedselallergie heeft geen meldpunt, maar wel kun je een goede of slechte ervaring in een restaurant delen via onze Restaurantrecensies.