Restaurantmedewerkers hebben vaak maar beperkte kennis van het eten dat zij serveren, zo concludeert een Duitse studie. Waar ligt dat aan?
Wie uit eten gaat, moet erop vertrouwen dat het personeel veilig voedsel serveert. Maar de kennis over voedselallergieën bij het personeel ontbreekt vaak. Eerdere studies gaven dit al aan, maar nu is ook de houding van restaurantpersoneel tegenover klanten met een voedselallergie meegenomen.
Duitse onderzoekers hebben 295 horecamedewerkers in 15 verschillende wijken van Düsseldorf ondervraagd. Slechts 30 procent van de ondervraagden konden drie vaak voorkomende voedselallergieën noemen en slechts 41 procent beantwoordde vijf goed-of-fout-stellingen over voedselallergieën correct. Zo dacht een derde van de deelnemers aan het onderzoek dat een glaasje water ‘de allergenen kon verdunnen.’
De ondervraagden vonden wel dat ze aan de behoeften van hun klanten moeten voldoen. Toch hadden ze een negatieve houding tegenover het bedienen van allergische klanten, en geloofden vaak niet dat hun allergie echt was.
Uit statistische analyse blijkt dat er factoren zijn die invloed hebben op de kennis en houding tegenover voedselallergieën. Zo hebben bijvoorbeeld managers en hoger opgeleid personeel vaak wel veel kennis over voedselallergieën. Ook blijkt dat vrouwelijk personeel de gasten vaker serieus neemt bij voedselallergie. Training over voedselallergie had daarbij niet of nauwelijks effect.
Verder onderzoek is nodig om eventuele andere factoren te vinden, zodat uiteindelijk educatieve programma’s voor horecapersoneel ontwikkeld kunnen worden.
Bron van dit artikel: ScienceDaily, 24 april 2019