Pizzavariaties en -ideeën

Basissaus voor tomaatvrije pizza:
400 gram wortelen
1,5 eetlepel olijfolie
halve theelepel zout
halve theelepel honing
5 eetlepels water
scheutje goede olijfolie
1 theelepel umeboshipasta
1 theelepel (balsamico)azijn



Pizza zonder kaas is voor mij (als niet-allergische) geen enkel probleem. Sterker nog: ik vind de kaas op supermarkt- en afhaalpizza's overheersend en zelfs onsmakelijk. In restaurants schraap ik vaak meer dan de helft van de vettige witte drab eraf. Ik eet dan ook meestal met Evert mee: we vragen om de kaas weg te laten en daarvoor in de plaats wat extra champignons, of een ander ingrediënt toe te voegen. Heerlijk! Ook bij het zelf thuis maken gaat er zoveel lekkers op, dat ik de kaas gewoon niet mis. Maar hoe moet dat wanneer je ook nog eens geen tomaat mag? Iets van een saus maakt de pizza toch wel extra lekker en echt áf. Gelukkig kun je ook met andere groenten een prima basissaus bereiden. Zoals met wortelen. Een kwestie van goed op smaak brengen.

Eerlijk is eerlijk, de substantie is wat anders - zeker met zetmeelhoudende groenten - maar na een paar happen ben je daaraan gewend en is het gewoon erg lekker! Om het friszure van tomaat te benaderen gebruik ik azijn en voor de umami-smaak die tomaat eigen is, een schepje umeboshipasta.

Bereid de saus als volgt (dit kan eventueel een dag vantevoren): schil de wortels met een dunschiller en snijd in plakjes. Verhit 1,5 eetlepel olijfolie in een steelpannetje en doe de wortelen erbij, samen met zout, honing en water. Roer goed om en laat met een deksel op de pan in zo'n 20 minuten gaar stoven. Roer olijfolie, umeboshipasta en azijn er van het vuur af doorheen en pureer met een staafmixer tot een gladde saus. Eventueel bewaren doe je uiteraard in de koelkast.

Variatietip: 
Zijn ook wortelen taboe, gebruik dan pompoenblokjes (vers, of uit het vriesvak) 
Mag je wel tomaat, dan kun je voor onderstaande minipizza's ook tapenade van zongedroogde tomaten gebruiken.

Koop kant-en-klaarbodems, halveer een Turks brood overdwars of maak zelf een pizzadeeg (al dan niet van bijvoorbeeld Koopmans-mix) om een bakplaat mee te beleggen. Op het internet vind je honderden melk- en eivrrije pizzadeegrecepten. Bestrijk met de basissaus en beleg met lekkers naar keuze. Denk bijvoorbeeld aan paprika, ui, mais, champignons, (voorgegaarde) broccoliroosjes, sardientjes uit blik, ham en salami. Bak de pizza af volgens de aanwijzingen bij de bodem (meestal zo'n 30 minuten bij 180 graden). Gebakken pizza's kun je nog garneren met rucola.
Bijzonder en heel makkelijk om te maken zijn minipizza's (zie foto). Erg leuk ook voor bijvoorbeeld een kinderfeestje. Bestrijk hiervoor de broodjes aan een kant met wat basissaus en zet kommetjes met uiringen, plakjes champignon, reepjes paprika en ham, etc. op tafel. Laat elk kind zijn eigen pizza('s) versieren met beleg naar keuze. Schuif op een bakplaat of -rooster en laat 15 minuten garen op 200 graden.