Yoghurtvariatie met zoete courgette

Voor 3-4 porties:
1 courgette
neem vervolgens per 100 gram courgette:
1 eetlepel ahornsiroop
kwart eetlepel citroensap
kwart theelepel gedroogde munt
En verder:
plantaardige yoghurtvariatie 
wat blaadjes basilicum
snuf matcha (groene theepoeder)
krokante ontbijtgranen 

Groente kan ook de hoofdrol spelen in je ontbijt! Voor dit gerecht haalde ik mijn inspiratie uit Kopenhagen, waar ik deze verrassende, verrukkelijke combinatie als ontbijt at, met granola en dikke yoghurt. Bij het experimenteren thuis ging het eigenlijk in één keer goed. Bereid de courgette zeker een uur van tevoren, want die moet helemaal afkoelen. Granola bevat meestal noten of sporen daarvan, maar met krokante granenvlokken (als van Leev of Kellogg's) is het ook erg lekker! Kies in ieder geval voor een crunchy variant, want het gerecht heeft echt iets knapperigs nodig!

Zeker een uur van te voren: was de courgette en snijd het stuk dikke steel af. Leg op een plank en maak met een kaasschaaf of dunschiller mooie plakken in de lengte. Verwarm ahornsiroop in een pan, leg de courgetteplakken erbij en schep op hoog vuur om. Er zal snel vocht vrijkomen. Voeg citroensap en munt toe en draai, wanneer het vocht verdampt is, het vuur uit. Proef een stukje: de courgette moet gaar zijn, maar nog wel wat bite hebben. Laat afkoelen en zet tot gebruik in de koelkast.
Serveren: neem wat van de zoete courgette. Schep er plantaardige yoghurt op, bestrooi met granenvlokken en daarna licht met matchapoeder (door een theezeefje). Garneer met blaadjes basilicum. 

NB Op onze Pinterestpagina vind je diverse soorten yoghurt op soja-, kokos-, lupine- en hennepbasis.

Foto: Mattie Aarts