De horeca is vanaf 13 december 2014 verplicht informatie
te kunnen verstrekken over de allergenen in gerechten.
Maar is de horeca hier klaar voor? Zijn zij op de hoogte
van deze nieuwe wetgeving? En wat vinden zij hiervan?
Uit onderzoek van diëtetiekstudent Renate Meeusen – in
opdracht van de Stichting Voedselallergie – blijkt dat de
ondervraagde restaurants en cafés in de Randstad
nauwelijks geïnteresseerd zijn in voedselallergie.
En al helemaal niet in nieuwe wetgeving.
Half december moet elke horecagelegenheid aan nieuwe allerge-
nenwetgeving voldoen. De EU-Verordening ((EU) Nr. 1169/2011)
houdt in dat de horeca moet kunnen aangeven welke allergenen
de geserveerde gerechten bevatten. Het gaat om veertien aller-
genen, waaronder pinda’s, noten, melk en eieren. Deze vier voe-
dingsmiddelen blijken de meeste voedselallergische reacties op
te roepen. Het onderzoek was daarom hierop gericht.
De belangrijkste vraag was hoe de horeca zich voorbereidt op de
verplichte informatievoorziening aan consumenten waar het
gaat om de aanwezigheid van pinda’s, noten, melk en eieren in
verband met voedselallergie.
Onderzoek: horeca is niet klaar voor nieuwe allergenenwetgeving
‘We krijgen maar eens in
de negen jaar controle’
Restaurants doen er goed bij de kassa een EpiPen klaar te leggen. Dat zei
hoogleraar Harry Wichers van Wageningen Universiteit in maart tijdens
de
Food Professional Day
. Met een EpiPen wordt adrenaline toegediend
wanneer iemand een anafylactische shock heeft, bijvoorbeeld door
allergische reactie op pinda’s. Bij een anafylactische shock verwijden de
bloedvaten, waardoor de bloeddruk verlaagt. Dat kan levensbedreigend
zijn. Adrenaline zorgt juist voor bloedvatvernauwing waardoor de bloed-
drukverlaging wordt tegengegaan.
Menukaart
De Food Professional Day werd onder meer bezocht door chef-koks,
souschefs en koks van horecagelegenheden uit heel Nederland. Wichers
lichtte tijdens het evenement de wetgeving over de allergenendeclaratie
voor niet-verpakte levensmiddelen toe. Die treedt 13 december 2o14 in
werking. In de horeca moet het personeel desgevraagd informatie geven
over de eventuele aanwezigheid in de gerechten van veertien allergenen.
Ook moet op de menukaart vermeld staan dat informatie verkrijgbaar is.
Als aangegeven wordt dat een gerecht vrij is van een bepaald allergeen,
dan moet de horecagelegenheid dat ook garanderen. Dat betekent
onder meer dat kruisbesmetting moet worden voorkomen. ‘Het keuken-
personeel moet op de hoogte worden gebracht. Ze moeten weten dat ze
een lepel die in contact is geweest met satésaus niet ergens anders voor
mag worden gebruikt.’ Ook in de keuken moet kennis over de veertien
allergenen gesneden koek worden. Wichers wees erop dat ook opleidin-
gen daaraan al veel aandacht moeten besteden.
Eén van de deelnemers vroeg hoe restaurants kunnen garanderen dat
er echt geen enkel spoortje van bijvoorbeeld pinda in het eten zit. ‘Dat
kan ik u niet vertellen, maar u bent verantwoordelijk voor wat er in uw
keuken gebeurt. Maak ook uw gasten ervan bewust dat u geen garantie
kunt geven. Mijn ultieme tip is: leg een EpiPen neer bij de kassa.’
Sporen van
Wichers stelde niet blij te zijn met de veelvuldige declaratie op produc-
ten dat het ‘sporen kan bevatten van…’ of ‘bereid is in een fabriek waar
ook… verwerkt worden’. Levensmiddelenbedrijven verschuiven daarmee
het probleem. Als fabrikanten dat op alle producten zetten, om gevrij-
waard te blijven van schadeclaims, zijn er veel mensen die bijna niets
meer kunnen eten. Hij vertelde dat er aan regelgeving wordt gewerkt
om bovenmatig waarschuwen tegen te gaan.
Bron:
www.evmi.nl, maart 2014
Voor het onderzoek zijn negentien restaurants en cafés gevraagd
om een enquête in te vullen. Deze horecagelegenheden zijn
gevestigd in Zoetermeer, Leiden, het centrum van Den Haag en in
Kijkduin te Den Haag.
Op de hoogte?
Allereerst is gevraagd of de horeca überhaupt op de hoogte is
van de nieuwe wetgeving. Eén restauranthouder antwoordt met
een vragend gezicht: ‘Nou, dat zal wel over de allergieën gaan, of
niet?’ De overige restaurants en cafés hebben nog geen idee van
de nieuwe wetgeving.
Vervolgens is gekeken of de horeca al bezig is om meer informa-
tie over allergenen te verstrekken, maar dat blijkt nauwelijks het
geval. De strekking van de reacties is: ‘Nee, daar zijn we nog niet
mee begonnen, we wisten namelijk ook niet dat dat verplicht wordt.’
Enkele restaurants en cafés houden al wel rekening met voedsel-
allergische klanten, bijvoorbeeld een pannenkoekenhuis in
Leiden. Het heeft speciale oliën in huis, die geen sporen van
noten of pinda’s bevatten. Deze oliën blijken echter niet altijd op
voorraad te zijn.
Prof. Harry Wichers: ‘Leg in restaurant EpiPen bij de kassa’
>
10
Allergie en Voeding juni 2014




