Previous Page  3 / 6 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 3 / 6 Next Page
Page Background

De horeca is vanaf 13 december 2014 verplicht informatie

te kunnen verstrekken over de allergenen in gerechten.

Maar is de horeca hier klaar voor? Zijn zij op de hoogte

van deze nieuwe wetgeving? En wat vinden zij hiervan?

Uit onderzoek van diëtetiekstudent Renate Meeusen – in

opdracht van de Stichting Voedselallergie – blijkt dat de

ondervraagde restaurants en cafés in de Randstad

nauwelijks geïnteresseerd zijn in voedselallergie.

En al helemaal niet in nieuwe wetgeving.

Half december moet elke horecagelegenheid aan nieuwe allerge-

nenwetgeving voldoen. De EU-Verordening ((EU) Nr. 1169/2011)

houdt in dat de horeca moet kunnen aangeven welke allergenen

de geserveerde gerechten bevatten. Het gaat om veertien aller-

genen, waaronder pinda’s, noten, melk en eieren. Deze vier voe-

dingsmiddelen blijken de meeste voedselallergische reacties op

te roepen. Het onderzoek was daarom hierop gericht.

De belangrijkste vraag was hoe de horeca zich voorbereidt op de

verplichte informatievoorziening aan consumenten waar het

gaat om de aanwezigheid van pinda’s, noten, melk en eieren in

verband met voedselallergie.

Onderzoek: horeca is niet klaar voor nieuwe allergenenwetgeving

‘We krijgen maar eens in

de negen jaar controle’

Restaurants doen er goed bij de kassa een EpiPen klaar te leggen. Dat zei

hoogleraar Harry Wichers van Wageningen Universiteit in maart tijdens

de

Food Professional Day

. Met een EpiPen wordt adrenaline toegediend

wanneer iemand een anafylactische shock heeft, bijvoorbeeld door

allergische reactie op pinda’s. Bij een anafylactische shock verwijden de

bloedvaten, waardoor de bloeddruk verlaagt. Dat kan levensbedreigend

zijn. Adrenaline zorgt juist voor bloedvatvernauwing waardoor de bloed-

drukverlaging wordt tegengegaan.

Menukaart

De Food Professional Day werd onder meer bezocht door chef-koks,

souschefs en koks van horecagelegenheden uit heel Nederland. Wichers

lichtte tijdens het evenement de wetgeving over de allergenendeclaratie

voor niet-verpakte levensmiddelen toe. Die treedt 13 december 2o14 in

werking. In de horeca moet het personeel desgevraagd informatie geven

over de eventuele aanwezigheid in de gerechten van veertien allergenen.

Ook moet op de menukaart vermeld staan dat informatie verkrijgbaar is.

Als aangegeven wordt dat een gerecht vrij is van een bepaald allergeen,

dan moet de horecagelegenheid dat ook garanderen. Dat betekent

onder meer dat kruisbesmetting moet worden voorkomen. ‘Het keuken-

personeel moet op de hoogte worden gebracht. Ze moeten weten dat ze

een lepel die in contact is geweest met satésaus niet ergens anders voor

mag worden gebruikt.’ Ook in de keuken moet kennis over de veertien

allergenen gesneden koek worden. Wichers wees erop dat ook opleidin-

gen daaraan al veel aandacht moeten besteden.

Eén van de deelnemers vroeg hoe restaurants kunnen garanderen dat

er echt geen enkel spoortje van bijvoorbeeld pinda in het eten zit. ‘Dat

kan ik u niet vertellen, maar u bent verantwoordelijk voor wat er in uw

keuken gebeurt. Maak ook uw gasten ervan bewust dat u geen garantie

kunt geven. Mijn ultieme tip is: leg een EpiPen neer bij de kassa.’

Sporen van

Wichers stelde niet blij te zijn met de veelvuldige declaratie op produc-

ten dat het ‘sporen kan bevatten van…’ of ‘bereid is in een fabriek waar

ook… verwerkt worden’. Levensmiddelenbedrijven verschuiven daarmee

het probleem. Als fabrikanten dat op alle producten zetten, om gevrij-

waard te blijven van schadeclaims, zijn er veel mensen die bijna niets

meer kunnen eten. Hij vertelde dat er aan regelgeving wordt gewerkt

om bovenmatig waarschuwen tegen te gaan.

Bron:

www.evmi.nl

, maart 2014

Voor het onderzoek zijn negentien restaurants en cafés gevraagd

om een enquête in te vullen. Deze horecagelegenheden zijn

gevestigd in Zoetermeer, Leiden, het centrum van Den Haag en in

Kijkduin te Den Haag.

Op de hoogte?

Allereerst is gevraagd of de horeca überhaupt op de hoogte is

van de nieuwe wetgeving. Eén restauranthouder antwoordt met

een vragend gezicht: ‘Nou, dat zal wel over de allergieën gaan, of

niet?’ De overige restaurants en cafés hebben nog geen idee van

de nieuwe wetgeving.

Vervolgens is gekeken of de horeca al bezig is om meer informa-

tie over allergenen te verstrekken, maar dat blijkt nauwelijks het

geval. De strekking van de reacties is: ‘Nee, daar zijn we nog niet

mee begonnen, we wisten namelijk ook niet dat dat verplicht wordt.’

Enkele restaurants en cafés houden al wel rekening met voedsel-

allergische klanten, bijvoorbeeld een pannenkoekenhuis in

Leiden. Het heeft speciale oliën in huis, die geen sporen van

noten of pinda’s bevatten. Deze oliën blijken echter niet altijd op

voorraad te zijn.

Prof. Harry Wichers: ‘Leg in restaurant EpiPen bij de kassa’

>

10

Allergie en Voeding juni 2014