Allergie en voeding 2018-2

19 < Moorse varkensspiesjes Barbecueën kan best een uitdaging zijn als je allergisch bent. Saté bevat soja (in de ketjap) en veel sauzen bevatten pinda, ei, melk of tomaat. Zorg daarom dat je goed gekruid vlees gebruikt, dan zijn sauzen sowieso overbodig. Zoek in de supermarkt of vraag bij de slager naar voor jou geschikte worsten of hamburgers. Breng puur vlees zelf op smaak. Marineer een lamskoteletje met wat olijfolie, verse rozemarijn en gehakte knoflook. Speklapjes, rundvlees en karbonades bestrooi je na het bakken met wat peper en zout. Hetzelfde geldt voor een zalmmoot in folie, die hoogstens nog een plakje citroen en/of wat verse dille nodig heeft. Geloof me, je hebt die saus echt niet nodig! Spiesjes zijn natuurlijk altijd fijn. Daarom hier een recept op Spaanse wijze. Verdraag je een ingrediënt van de marinade niet, laat het weg of vervang het naar eigen smaak. Benodigdheden • 1 theelepel zeezout • 2 teentjes knoflook • halve dl olijfolie (geen extra vierge) • 1 eetlepel komijnzaad • 1 theelepel kurkuma • 1 eetlepel paprikapoeder (vervang hiervan evt. 1 theelepel door gerookt paprikapoeder) • halve theelepel chilipoeder • 1 theelepel gedroogde oregano • snuf versgemalen peper • 500 gram varkensfilet • 2 eetlepels vers gehakte peterselie • 2 eetlepels citroensap Bereiding • Doe zeezout met de gepelde knoflooktenen in een vijzel en bewerk tot een redelijk gladde pasta. • Verhit de olijfolie in een koekenpannetje en voeg komijn en kurkuma toe. Laat zachtjes 2 minuten pruttelen. Roer van het vuur af de knoflook-zoutpasta erdoor en laat de marinade afkoelen. Eenmaal op kamertemperatuur kun je paprika, chili, oregano en peper toevoegen. • Snijd het vlees in mooie dobbelstenen van zo’n 2,5 cm en schep door de marinade. Wrijf met de vingers tot alle kanten bedekt zijn. Schep peterselie en citroensap erdoor en laat afgedekt in de koelkast minstens 2 uur (of een nacht) doortrekken. • Rijg het vlees aan spiesjes en rooster ze 6 à 8 minuten op de barbecue (of in een grillpan) gaar. Serveer met partjes citroen. Dit gerecht is sojavrij. Tacosalade Een heerlijke variant op bijvoorbeeld pastasalade. Ik maak hem zonder vlees, maar je kunt als je wilt 300 gram rundergehakt rul bakken en op het eind toevoegen. Varieer zelf met de ingrediënten naar keuze en dieet. Laat weg wat je niet mag en voeg iets toe wat wel kan, bijvoorbeeld gegaarde champignons en/of courgetteblokjes. Dat geldt ook voor de kruiden in de dressing. Benodigdheden Salade: • 225 gram quinoa, bulgur, parelgort, rijst, andere granen of een mengsel hiervan • 1 blik zwarte boontjes à 400 gram • blikje mais à 150 gram • 200 gram mini-tomaatjes • 1 rode en 1 groene paprika • bosje verse koriander • 1 eetlepel jalopeno-peperstukjes uit een potje • 1 avocado • 1 kropje baby Romaine sla/little gem

RkJQdWJsaXNoZXIy NzkyMjk=