Vijf keer per week sporten met een allergie, kan dat?

Een paar weken oud was ik, toen mijn ouders wanhopig naar de dokter belden. Ik wilde niet meer stoppen met huilen en ik had overal eczeem op mijn lichaam. Niet écht een leuke periode voor de ouders van hun eerste baby. Gelukkig kwamen de dokters snel tot de conclusie waarom ik alleen maar kon huilen: allergieën!

Ik ben tot 2003 allergisch geweest voor melk, soja, ei, noten, pinda, vis, citrusvruchten en varkensvlees. Sinds 2015 ben ik nog allergisch voor ei, noten, pinda en vis. Een hele verbetering, als je het mij vraagt! Naast een voedselallergie heb ik ook een pollenallergie en ben ik allergisch voor huisstofmijt en dieren met haren of  veren.  Ik heb de welbekende Epipen en pillen om de allergieën te onderdrukken. Een bekende quote van mij is: ‘Ik mag dat niet, want dan ga ik dood’. Deze quote zorgt voor geschokte gezichten en leuke gesprekken en dat is precies wat ik wil, want daardoor is het bespreekbaar.

Zo, nu jullie een beetje weten waar ik allemaal last van heb, kan ik eindelijk gaan schrijven over het sporten. Twee jaar geleden, in de zomervakantie van 2015, besloot ik fanatiek te gaan sporten. Ik zat, na mijn studie, niet meer lekker in mijn vel door de stress en door ongezond eten. Ook was ik niet meer tevreden over mijn shape. Dus, ik besloot drie à vijf keer per week te gaan sporten met de Bikini Body Guide van Kayla Itsines. Dat betekende dat ik thuis High Intensity workouts deed (HIIT) van 28 minuten per keer en daarnaast deed ik ook Low Intensity workouts (LISS) van 45 minuten per keer. Er was ook een prachtig eetschema bij dit trainingsschema, maar jullie raden het al: ik was allergisch voor 80 procent van dit eetschema. Dus, besloot ik te stoppen met frisdrank, snoep en chips. Alleen daardoor viel ik al vijf kilo af in vier weken. Daarnaast ben ik veel meer koolhydraten, zoals pasta, aardappelen, rijst en brood gaan eten. Dat werkte goed, maar ik viel teveel af. En na een jaar was ik te dun geworden. Ik las destijds een hoop over spieropbouw en ik las ook dat je dan veel eiwitten binnen moest krijgen in de vorm van: eieren, kwark, kip, noten en vis. Je moet je voorstellen dat ik nog nooit in mijn leven kwark gegeten had, want ik was opeens niet meer allergisch. Kip eten deed ik al heel veel, want I LOVE CHICKEN! Maar naast kip eten, wist ik dus totaal niet hoe dit aan moest gaan pakken: spieren opbouwen. Ik ging lekker op vakantie naar Barcelona, Curaçao en Italië…2016 was een luxe jaar! ;) In de zomer van 2016 was ik zoekende… Ik wilde heel graag sporten, maar hoe moet ik dat aanpakken met mijn voeding?

Instagram heeft mij gered! Een meisje, dat ik ken van sportbijeenkomsten, werkte sinds kort bij Health Advies Breda. Ik was niet de enige die teveel afviel en te weinig spieren opbouwde en zij adviseerde mij eens langs te gaan bij Health Advies Breda(HAB), een adviesbureau voor sport en voeding. In oktober 2016 besloot ik de stoute schoenen aan te trekken en eens langs te gaan. Ik sportte ondertussen een stuk minder fanatiek, omdat ik de motivatie kwijt was en zo werkte dat ook met voeding. Ik kan jullie niet beschrijven hoe blij en dankbaar ik ben dat ik langsgegaan ben bij HAB. Mijn coach heeft mij gevraagd wat mijn doelen zijn en hij heeft daarbij een passend sportschema en voedingsschema gemaakt. Natuurlijk had ik wel een hoop eisen: geen ei, noten, pinda en vis. En ik lust geen Brinta, havermout en hüttenkase. Ik ben echt een zeurpiet als het om eten gaat! De eisen van hen waren dat ik eiwitshakes, kwark en eiwitrepen ging eten. Dat had ik echt nodig om mijn eiwitten hoog te houden, zodat mijn spieren gingen groeien. Oké vooruit, na een weekje wennen, dronk ik dan eindelijk eiwitshakes en at ik kwark en eiwitrepen. Ik eet nu daarnaast vooral veel: brood, crackers, kipfilet, achterham, mager vlees, kip, groenten, fruit, Franse kwark, pasta, wraps, aardappels en chilisaus. Coach blij, ik blij! Ik fitness nu vier per week en elke dinsdagavond ben ik te vinden in de zumbales, heerlijk vind ik het!

In oktober begon ik met 25,6 procent vet, heel gemiddeld en gezond. Mijn doel was richting de 20 procent zakken, zodat mijn spieren zichtbaarder zijn en zodat ik nog lekkerder in mijn vel zat. In april 2017 is het mij gelukt! Ik heb nu 20,3 procent vet en ik heb me nog nooit zo goed, gezond en fijn gevoeld, fysiek en mentaal. Het allerbelangrijkste is dat ik een balans heb gevonden. Eén dag in de week eet ik wat ik wil en daar geniet ik intens van en de overige zes dagen eet ik volgens een aangepast eetschema. Ik geniet van elke dag in de sportschool, van de afwisseling in mijn schema’s en dit kan ik de rest van mijn leven volhouden.

Zijn jullie benieuwd naar een dag uit mijn eetschema? Heerlijke recepten zonder ei, noten, pinda en vis? Mijn eerste ervaring met zuivel eten of hebben jullie andere leuke suggesties? Laat het mij weten, dan zal ik dat meenemen in mijn volgende blog!

Liefs,

Sophia

 

Wil je meer weten over mij? Check dan mijn social-media accounts:

www.instagram.com/fit_soof (privé-account)

www.instagram.com/sophiakuijpers (openbaar account)

www.facebook.com/sophia.kuijpers

Waardeer dit blogbericht:
1
Zonder toetje, maar met een ambulance.
Op vakantie met een allergie, kan dat zomaar?